Update SEO-project DBNL: 1 miljoen pageviews per maand via Google

Op 1 februari kon je (als je in de buurt was) een zacht gejuich uit de zolderkamer horen komen waar ik met 2meter1 nu al drie jaar mijn activiteiten ontplooi. Uit het analyse-dashboard voor de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren bleek dat januari 2023 de eerste maand was met meer dan 1 miljoen paginaweergaven (en meer dan 400.000 bezoekers) vanuit zoekmachines.

Sinds voorjaar 2022 heb ik begeleiding geboden aan een team van informatiespecialisten, ontwerpers en website-ontwikkelaars dat deze digitale bibliotheek liefdevol onderhoudt en aanvult. Redactioneel valt er niet veel te optimaliseren met meer dan een miljoen gegenereerde fulltekstpagina’s, dus we hebben het gezocht in het vervangen van niet-helpende patronen door helpende patronen.

3 acties en 3 resultaten

Ik noem drie acties van het DBNL-team en geef drie resultaten:
Actie 1: het ontwikkelen van een XML sitemap
Actie 2: het oplossen van een groot duplicate contentprobleem  
Actie 3: het vervangen van tijdelijke door permanente redirects

Resultaat 1: Het aantal geïndexeerde URL’s nam toe met meer dan 100.000 en het aantal bekende, maar niet geïndexeerde URL’s nam af met 25% dankzij de toevoeging van sitemap, canonical tags en het oplossen van tijdelijke redirects;
Resultaat 2: Het aantal verschillende getoonde pagina’s in Google nam toe met 10%;
Resultaat 3: Het doorklikpercentage in Google nam met zo’n 33% toe: het aantal clicks steeg veel sneller dan het aantal weergaven op de zoekresultatenpagina.

Ik deel met alle plezier meer inzichten die ik heb opgedaan uit dit en andere SEO-projecten voor met name non-profits. Dus wil je ook beter zicht op vragen van mensen die vanuit Google op je website komen? Neem contact met me op. Pick my brain! Want inzicht is de eerste stap op weg naar uitzicht: hoe kun je zoekmachines helpen om beter te crawlen en indexeren wat je te bieden hebt? Wat gebeurt er eigenlijk wanneer iemand vanuit Google op je website landt? Valt er iets te lezen, te doen of te halen? Leuke vragen, waarbij ik vaak iets kan betekenen met mijn combinatie van analytische vaardigheden, SEO-skills en echte interesse in het beter helpen van jouw klanten, leden of websitebezoekers.

Review van het SEO-project bij DBNL

Ryanne Keltjens was product owner bij DBNL toen het SEO-project van start ging. Zij kijkt positief terug op de samenwerking:

“Hugo heeft mijn team geadviseerd over het verbeteren van de technische SEO van de website van de Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren (DBNL). Dbnl.org bevat de belangrijkste teksten uit de literatuur- en cultuurgeschiedenis van Nederland, Vlaanderen en Suriname en werd al veel gevonden (zo’n 4 miljoen raadplegingen per jaar), maar we zagen het gebruik langzaam afnemen, terwijl de hoeveelheid content wel toenam. Hugo heeft ons geholpen het tij te keren. Met zijn analyses en adviezen zijn we erin geslaagd de vindbaarheid van dbnl.org te vergroten en realiseerden we een flinke toename in het aantal bezoeken. Hugo is benaderbaar, flexibel, had oog voor de (erfgoed)waarde van de website en de afwijkende structuur (dbnl.org bevat relatief weinig content; wel miljoenen fulltekstpagina’s) en is bovendien een hele prettige persoon om mee samen te werken”.