Data dashboards

Data verzamelen gebeurt automatisch, maar hoe zorg je dat je de juiste conclusies trekt op basis van de oneindige datastroom uit Google Analytics, Matomo, Piwik Pro, Google Search Console, Facebook, LinkedIn, andere socials, YouTube. Google Ads..? In een data dashboard (standaard of op maat) van 2meter1 combineer je de informatie die jij relevant vindt tot een weergave. Die je team verder helpt en je baas van de juiste informatie voorziet.

Wie samenwerkt met een bureau voor SEO, SEA of online marketing, kent ze wel: de maandelijkse pdf’jes vol met cijfers die rechtstreeks uit een applicatie zijn geëxporteerd. Logootje erbij en hup naar de klant. Voor sommige internetbureaus is dit de manier om hun belofte van een maandelijks overzicht van jouw webstatistieken in te lossen.

Dat slaat natuurlijk nergens op. Up your game, bureaus!

Less is more

Less is more, dat geldt ook voor analytics. Het uitstorten van enorme hoeveelheden cijfers ziet er aardig uit, maar echt behulpzaam is het niet. De dashboards van 2meter1 helpen jou om in één oogopslag te zien of je afgelopen maand je KPI of KPI’s hebt gehaald. Jij stelt een doel, ik breng het resultaat in beeld:

  • klopt het wat je veronderstelt over het effect van meer posten op social media?
  • welke video’s op YouTube zijn de echte abonneerkanonnen?
  • welke pagina’s van een site zijn het beste vindbaar en waar liggen kansen op het gebied van SEO?
  • wat geven we uit aan welke SEA-campagnes en wat levert dat op?
  • wat is de herkomst van formulierinvullers of bestellers op de website?
  • Voordelen van dashboards via Looker Studio

Looker Studio dashboards

Ik maak dashboards op basis van data van opdrachtgevers met Looker Studio, een tool van Google. Data vanuit allerlei bronnen zijn via connectors eenvoudig op te vragen in de dashboardtool. Dit heeft allerlei voordelen ten opzichte van klussen in Excel (of een ander spreadsheetprogramma) of exporteren rechtstreeks vanuit de bron:

  1. Een dashboard in Looker Studio geeft een sterke visuele indruk van de stand van zaken;
  2. Een dashboard in Looker Studio is altijd up-to-date (als je verbindt met de juiste databronnen);
  3. Een dashboard in Looker Studio combineert moeiteloos twee of meer databronnen;
  4. Eén keer instellen, nooit meer naar kijken: een dashboard in Looker Studio verstuurt automatisch een maand- of weekupdate aan de mensen die jij selecteert.

Verder praten? Neem contact op.