Je moet kiezen. Website optimaliseren of een nieuwe site bouwen? In deze blogpost geef ik 4 argumenten voor het bouwen van een nieuwe site. Omdat het soms noodzakelijk is om grotere stappen te maken in het verbeteren van de gebruikerservaring op een website.
Waarom zijn herschrijven, herschikken, meten en verbeteren niet altijd de beste optie? Toegegeven, een site optimaliseren is vaak goedkoper. Het getuigt van vasthoudendheid om incrementele verbeteringen door te voeren op basis van tests. Eerder gaf ik zelfs 5 argumenten voor continu optimaliseren van een website. Maar er zijn situaties dat een oude website niet meer te redden valt.
1. De website is niet mobielvriendelijk
Deze tijd – of eigenlijk: de gebruiker – stelt allerlei eisen aan websites waar we ons vijf jaar geleden nog niet of nauwelijks van bewust waren. Veel websites worden tegenwoordig vaker op kleine schermen bekeken dan op desktopcomputers. De groei van de internetbevolking wereldwijd vindt vooral plaats via mobiele schermen. ‘Multi-platform’ is de norm voor de mensen die ook beschikking hebben over een groot scherm. Google indexeert primair de mobiele versie van een website. Weet jij hoe je website eruit ziet op kleine schermen? Kortom: een mobielvriendelijke website is noodzakelijk.
2. De techniek hindert de gebruikerservaring
Zorgt een verouderde architectuur ervoor dat de toegankelijkheid van de website in gevaar komt? Pagina’s die langzaam laden door een achterhaalde site-architectuur? Flash en frames? Daar wil je een keer vanaf. Hetzelfde geldt voor koppelingen met systemen (zoals mijn-omgevingen of productcatalogi) die groei van de resultaten of verbetering van de gebruikerservaring in de weg staan. Zit je opgescheept met een CMS dat je niet toestaat om een pagina te structureren met headings of geen veld ‘meta description’ heeft? Weg ermee!
3. Problemen met de leverancier
Helaas ondervinden veel organisaties problemen met licenties van CMS’en. Sommige webbouwers profiteren van de vendor lock-in die zij gecreëerd hebben en verplichten hun klanten periodiek een update van het CMS aan te schaffen. Waanzin natuurlijk, en een extra argument om in zee te gaan met bouwers van open source CMS’en die updates in kleine iteraties doorvoeren. Want zit je in het schuitje van een proprietary CMS? Dan moet je vaak meevaren – vaak met gigantische migratieprojecten tot gevolg. Een andere categorie is de webbouwer die een rommeltje maakt van het beheer. Krijg je ondanks een duur service level agreement (SLA) en alleszins redelijke wensen en verwachtingen geen zicht op de mogelijkheden voor doorontwikkeling van het platform? Neem afscheid en begin met een nieuwe site.
4. Je ideeën over de doelstellingen van de website veranderen
Er zijn natuurlijk niet alleen externe argumenten voor het vervangen van een website. Nieuwe aandacht voor je klanten of sitegebruikers is vrijwel altijd positief, zelfs als die aandacht komt in de context van heroverwegingen of bezuinigingen. Een website is een kostbaar middel, te kostbaar om niet doelgericht te werken. Put your money where your mouth is: is de website gericht op de doelgroepen in je marketingcommunicatieplan? Is de conclusie van een contentaudit dat het merendeel van de pagina’s niet-functioneel is of niet bezocht wordt? Moet je van een publiekswebsite naar een website voor B2B leadgeneratie? Allemaal goede redenen om op basis van een nieuwe contentstrategie de complete website op de schop te gooien.