Impact van je social media accounts meten

Succes op de socials – hoe meet je dat? Wel goed om daar altijd over te blijven nadenken wanneer je als communicatieteam op hoog tempo leuke berichtjes zit te produceren.

Er valt te discussiëren over de vraag hoe sociaal de bekende sociale netwerken (nog) zijn. Sowieso zijn ze ver verwijderd van het idee waarmee ze ooit opkwamen: communities rond gedeelde interesses. Onbetrouwbaarheid en algoritmische timelines hebben veel kapot gemaakt. Je kunt vraagtekens zetten bij de doelmatigheid van organische socialmediaposts. Maar voor de vraag of een uiting succesvol is geweest, is het zeker van belang dat je rekening houdt met het ‘sociale’ karakter van een platform.

Gaat het platform met jou aan de haal?

Als publiceren supermakkelijk wordt, hoe voorkom je dan dat het platform met jou aan de haal gaat? Hoe bewaak je je kostbare teamcapaciteit? Door te posten voor impact. Hoe meet je impact via social media? In elk geval niet door likes te tellen. Of aantallen followers te vergelijken met de concurrent.
Impact meet je door terug te kijken en door vooruit te kijken. Een belangrijk element daarbij is analyse.

Impact van social media meten: terugkijken en vooruitkijken

Terugkijken en vooruitkijken, hoezo?

  • Terugkijken doe je door je ervan te verzekeren dat je uiting passend is in de context van een beleidsvoornemen of een doelstelling. Je koppelt een uiting aan een omschreven doelgroep. Je houdt rekening met de aard van het sociale netwerk. Dit zijn noodzakelijke stappen die we in ons privéleven heel normaal vinden. Als je zomaar een pot verf tegen een muur gooit, verwacht je toch ook geen resultaat? Een briefingsformulier voor je collega’s of interne opdrachtgever is hiervoor een vereiste: neem een verzoek, vraag of opdracht alleen in behandeling als al deze aspecten aan de orde zijn geweest.
  • Vooruitkijken doe je door je voor te bereiden op meetresultaten. Met andere woorden: wat je plaatst, moet meetbaar zijn. Meetbaar in de context van het sociale netwerk zelf (engagement, videokijktijd), maar ook in de context van de echte wereld.
    • Heeft dit Facebookbericht mensen geholpen?
    • Heeft deze Instapost iemands vraag of probleem opgelost?
    • Houdt je klantcontactcentrum bij wat de aanleiding is voor een contactverzoek?
    • Is de herkomst van bezoekers op je website (en hun acties nadat ze bij jou geland zijn) onderdeel van de webstatistiekenrapportage?
    • Een maandelijks verslag over resultaten (of het gebrek eraan) is supergezond én noodzakelijk om stap voor stap beter afgestemd te raken op de behoeften van de mensen voor wie je werkt.

“Metrics are like a course in a meal. They should satisfy the need or want for something”. Okee, die quote van Derek Huether heb ik van het web geplukt. De nadruk op ‘need or want’ spreekt me aan. Content- en communicatieteams bestaan primair om het leven van hun doelgroepen makkelijker te maken. Metrics zijn meetpunten hoe goed je met je team bezig bent. Op welke metrics baseer jij je agenda als content- of communicatieprofessional?