Wat doet een online contentspecialist op een communicatieafdeling? Waar wordt een ‘creatieve contentstrateeg’ op afgerekend? Welke verhouding heeft een webmanager met de klantreis? Analyse – is dat een kerntaak van een webredacteur? Schrijft een online marketeer zelf haar teksten?
Hoe zit het eigenlijk in elkaar met al die rollen en functietitels in ons vakgebied? Wat zijn de verhoudingen tussen communicatie, webredactie en online marketing? Mijn eerlijke antwoord: Joost mag het weten. In de communicatie en marketing hanteert iedereen zijn eigen terminologie. Iedere organisatie vindt zelf het wiel uit. Daar zal dit blogje geen eind aan maken.
De plaats van content
Als contentstrateeg doe ik analyses en help ik iedereen die ondersteuning nodig heeft bij het plannen, maken, structureren en analyseren van content. Vaak werk ik in opdracht van een communicatieafdeling, soms van een klantcontactcentrum of een zelfstandige webredactie. Verdient de webredactie of contentteam een zelfstandige plaats in het marcomlandschap? Dat lijkt me wel! Onder leiding van een hoofdredacteur (soms noemt zo iemand zich ‘head of content’) kan een webredactie optimaal zijn eigen werk doen:
- prioriteren op gezamenlijk afgesproken doelstellingen
- zorgen dat afspraken worden nagekomen
- actualiteit en juistheid van informatie bewaken
- vindbaarheid en toegankelijkheid garanderen
- analyses uitvoeren en de resultaten terugleveren aan de organisatie
Waar sta jij in het schema?
Vind je jezelf in het schema terug bij (corporate) communicatie, online marketing of functioneel beheer? Dan sta je hier niet buitenspel, maar kun je vanuit je eigen specialisme een bijdrage leveren aan het vaak ingewikkelde stelsel van contentplatforms dat organisaties en bedrijven in de loop van de tijd hebben opgebouwd.
(Klik op het schema voor een afbeelding in hoge resolutie)