Herken je dit? Soms stuit je op onwillige IT-afdelingen of managers die denken dat GSC iets met Google Analytics te maken heeft.
GSC bestaat al sinds 2006 (vroeger heette het ‘webmaster tools’). De Search Console (vindbaar via https://search.google.com/search-console) geeft inzicht in de zoekopdrachten waarmee je website vertoond en aangeklikt is op zoekresultatenpagina’s. Dat is vanuit redactie-oogpunt superwaardevolle informatie. Als je serieus werk wilt maken van zoekmachineoptimalisatie, is ook de informatie over indexatie en site-vitaliteit in GSC onontbeerlijk.
Wat zijn dan de misverstanden over GSC?
1. Er zit een privacy-aspect aan het gebruiken van Search Console
Niet waar! Anders dan webstatistiekenprogramma’s zoals GA4 is Search Console niet afhankelijk van cookies op jouw computer. Met Google Search Console krijg je een kijkje in de data die Google Search verzamelt. Voor marketingcommunicatieteams zijn de data over zoekacties natuurlijk het meest relevant: voor welke zoekwoorden is je website vertoond op de zoekresultatenpagina? wat is het aantal clicks en de clickratio? Naast dit rapport (‘Prestaties’) biedt GSC informatie over de indexatiestatus van je pagina’s en de vitaliteit van je website volgens de Core Web Vitals.
2. De data in Search Console zijn compleet
Deze stelling is zowel waar als niet waar. Natuurlijk zijn de data in Search Console compleet, maar via de website van Search Console kun je (nadat je hebt geverifieerd dat je eigenaar of beheerder bent) maximaal 1.000 rijen data aflezen. Je ziet dus een steekproef, geeft ook Google zelf toe. Zeker bij grotere sites valt er dan nogal wat buiten de boot. Dit probleem is prima te omzeilen door deelrapportages te maken of gebruik te maken van de Search Console API, die tot wel 30.000 rijen biedt via Looker Studio. Dát is de reden dat ik bij iedere nieuwe opdrachtgever snel een dashboard maak met cijfers uit GSC.
3. ‘Positie in Google’ is een eenduidig cijfer
Klopt niet! Voor de berekening van de gemiddelde positie neemt GSC de hoogste positie die wordt ingenomen door een link naar je property of pagina in de zoekresultaten, gemiddeld voor alle zoekopdrachten waarin je property is weergegeven (bron). Je zou denken dat het simpel was – totdat je goed naar een zoekresultatenpagina kijkt met alle blokken die daar vaak worden vertoond. Voor de meeste blokken op de zoekresultatenpagina geldt:
Elk element in de zoekresultaten neemt 1 positie in, of het nu 1 link of veel verschillende links of onderliggende elementen bevat. In de meeste zoekresultaten hebben alle links in het element dezelfde positie, namelijk de positie van het element waartoe de links behoren.
‘Positie’ is dus allerminst eenduidig. Positie 6 is zeer te begeren, maar alleen wanneer er een kennisvenster op de pagina staat. Zelfs positie 1 is niet altijd de beste plaats, als deze tussen een advertentieblok en bijvoorbeeld een blok met lokale zoekresultaten ingeklemd staat. Zoals bij zoveel andere SEO-factoren is de absolute ranking minder relevant dan de ontwikkeling die de ranking heeft doorgemaakt. En dan hebben we het nog niet gehad over featured snippets (door sommigen ‘positie 0’ genoemd) bovenaan de zoekresultatenpagina.
Cijfers vanuit Search Console – recht in je mailbox
Denk je ‘doe mij ook die informatie over zoekverkeer naar mijn website’? Download en installeer het gratis Search Console dashboard. Het enige dat je hoeft te doen, is verbinden met je eigen Search Console en eventueel je webstatistieken. Je kunt het dashboardrapport zelfs dagelijks, wekelijks of maandelijks naar jezelf laten opsturen. Kun je wel hulp gebruiken? Neem contact met me op.