De cyclus van maken, meten en verbeteren echt rond krijgen lukt maar weinig organisaties en héél weinig non-profitorganisaties.
Altijd zijn er drie fasen in de meet- en verbetercyclus op basis van webstatistieken:
- Webstatistieken inrichten: een standaard inrichting van Google Analytics of een ander statistiekenprogramma is meestal niet voldoende om gedrag van sitebezoekers op je website te meten. Clicks, downloads en formulierinvullingen zijn misschien wel relevanter dan paginaweergaven en websitebezoeken. Als ik met je website aan de slag ga, gebruik je het potentieel van GA4 maximaal: inclusief event tracking en conversies.
- Webstatistieken presenteren: probeer je periodiek het webstatistiekenprogramma te doorgronden of laat je het statistiekendashboard dat voor jou relevant is in je mailbox ploffen? Ik zou het wel weten. Maar presenteren is prioriteren dus je moet nadenken welke cijfers je echt verder gaan helpen.
- Webstatistieken opvolgen: wat ga je doen met de inzichten die je opdoet? Hoe integreer je de resultaten van een website zó in je processen dat je stap voor stap verbetert? Dat is misschien wel het meest uitdagende vraagstuk voor webteams. Mijn ervaring is dat het altijd mogelijk is om kleine optimalisaties door te voeren op basis van webstatistieken – en soms ook grote.