Social media engagement wordt beloond met bereik

Wat doe je wanneer je groot nieuws hebt? Een nieuwe burgemeester, zoals in de Gemeente Rotterdam. Lekker communiceren! Natuurlijk ga je gebruikmaken van alle socials. Maar hoe ziet het vervolg eruit?

Engagement wordt altijd beloond met extra bereik. Zo werkt dat met de social media algoritmes: mensen die je bericht liken, krijgen tijdelijk vaker jouw content te zien.

Engagement wordt beloond

Engagement wordt beloond! Die regel geldt op alle sociale netwerken. Terugpraten helpt. Het hoofdstukje ‘How to Build a Relevant Feed’ in het LinkedIn-rapport 2024 van Richard van der Blom zegt hierover het volgende (pagina’s 9 en 10):

Je potentiële bereik stijgt. Wat doe je?

Als (marketing-)communicatieteam zit je tijdelijk dus in een heel comfortabele positie. Is jouw socialmediateam daarop voorbereid?

Groningen

De tweede grote groeier afgelopen maand was de Gemeente Groningen. Wat was er aan de hand in Groningen? Geen groot nieuws, wel een duizelingwekkend aantal posts (41 in een maand, soms 5 op een dag). In de 2meter1 Facebook benchmark kun je ontdekken dat dit overigens minder was dan vorige maand, toen er maar liefst 47 berichten werden uitgestuurd door de socialmediaredactie. Toen gemiddeld met 40 likes, nu gemiddeld met 111 likes.

Nog even over Rotterdam

In de Facebook benchmark ontdek je ook dat niet Carola Schouten, maar de video over een vrijwilligersproject in Rotterdam de grote aanjager van het engagement in de afgelopen 30 dagen was. Test je aannames! Krijg gratis toegang tot de Facebookstatistieken van gemeenten, provincies en rijksoverheid via de 2meter1 Facebook benchmark.