Facebookpagina analyseren? ‘Nieuwe pagina-ervaring’ zorgt voor het einde van 89 metrics

Als ik zeg ‘Nieuwe pagina-ervaring’, wat denk jij dan? Tot vorige week was de impact van deze aanpassing aan de bedrijfsprofielen op Facebook aan mij voorbij gegaan. Deze week kwam daar verandering in. Bij het voorbereiden van de maandelijkse socialmediastatistieken voor mijn opdrachtgevers ontdekte ik dat heel veel cijfers niet meer beschikbaar waren.

Een veelgebruikte metric als ‘engaged users’: niet meer doorgegeven via de API. Idem voor geslacht en leeftijd van ‘fans’ (mensen die je pagina liken). Betaald bereik: nul. Oh nee, hier heeft men gewoon een maandje niet geadverteerd. 

Aangekondigd einde

Facebook blijkt al in december te hebben aangekondigd dat een reeks van 89 statistieken niet meer beschikbaar is. De belangrijkste verschuiving is de focus van Facebook van paginalikes naar followers. Ook zijn veel statistieken niet meer ‘los’ verkrijgbaar, maar alleen in relatie tot een gepubliceerde post. Dus wel engaged users en interactiecijfers (likes, shares en reacties) per post, niet over heel de pagina. Voor veel gegevens (zoals herkomst, leeftijd en geslacht) is deze aanpassing een versimpeling. Wil je meer van je doelgroep weten? Dan moet je het doen met ‘Insights’: een simpel grafiekje zonder periode-aanduiding in het ‘Professionele dashboard’ dat Facebook ter beschikking stelt. Wil je meer weten over je doelgroep? Dan moet je maar adverteren bij Facebook. 

Uithuilen en opnieuw beginnen

Gebruik je dus Facebookstatistieken via een dashboard? Dan moet je uithuilen en opnieuw beginnen: eerst accepteren dat je langdurige metingen onderbroken worden. Vervolgens kun je op zoek naar slimme manieren om toch iets te meten. Een paar mogelijkheden: 

  • Voeg een kolom ‘engaged users’ toe naast de bekende click- en share metrics bij iedere post;
  • Ga een engagementpercentage meten op basis van berichtbetrokkenheidsacties (3x woordwaarde) en het totale of organische bereik van posts;
  • Zet het aantal nieuwe followers af tegen het totaal aan engagements of eventueel één van de engagements (likes, reacties, shares, clicks);
  • Betrek je website bij de metingen en zet het aantal conversie-events (sitebezoeken, clicks, downloads, bestellingen etcetera) af tegen het bereik van je Facebookpagina. 

Heb je aanvullingen of opmerkingen? Kom maar door, hieronder of via een persoonlijk bericht. Ik ben even al mijn Facebookdashboards aan het aanpassen.